Yoga – Wandel week in de bergen van NoordWest Spanje:

8 dagen

groep 1: vrijdag 29 aug – vrijdag 5 sept.  2025

groep 2: vrijdag 5 sept – vrijdag 12 sept 2025

Min 6 – max 12 personen

De voorbereidingen zijn in volle gang en de pilot eind juni ’24 was een groot succes. Alle matjes, kussentjes, dekentjes liggen inmiddels klaar in de finca. In 2025 organiseren we twee keer een week waarin elke dag twee yoga-lessen worden aangeboden door Joyce Kemper (Praktijk Sensus).   Daarnaast neem ik (Aldine Burgman) jullie mee op wandelingen door het dal en de bergen.

Vrijheid blijheid natuurlijk, dus ook alle ruimte voor rust, zwembad, het dorp etc. Je kunt kiezen voor een eenpersoons of tweepersoonsbed en een privékamer of gedeelde kamer.

Interesse? Neem contact op per telefoon (06-52642159) of email: info@lafincaroja.nl

Benieuwd naar je accommodatie? Hier krijg je een idee van de appartementen en het terrein van de finca.

Yoga en bergwandelen, een sterke combi.

Bergwandelen wordt net als Yoga steeds meer gedaan. We worden ons steeds meer bewust dat een gezonde levensstijl belangrijk is. Er is veel behoefte aan ontspanning, om zo de hectiek van de dag los te laten. Yoga en wandelen zijn dan een goede keuze en versterken elkaar bovendien.

Waarom bergwandelen goed voor je is

Wandelen is gezond, of je dat nu in ons Nederlandse natuur doet of in de bergen. Het heeft effect op vrijwel alle orgaansystemen in het lichaam. Regelmatig wandelen helpt niet alleen gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen, maar ook aanwezige klachten te verminderen.

De belangrijkste feiten op een rijtje:

  • Wandel dertig minuten per dag en symptomen van depressiviteit kunnen met 36 procent afnemen.
  • 3500 stappen per dag verlaagt het risico op diabetes met 29 procent.
  • Meerdere dagen per week dertig tot zestig minuten wandelen, verlaagt het risico op hartziekten.
  • Twee uur per week wandelen verlaagt de kans op een beroerte met 30 procent.
  • 75 minuten per week wandelen kan je levensduur met bijna twee jaar verlengen.

Wandelen in de bergen vergt natuurlijk meer van je dan wandelen over vlak terrein. Dat is een extra uitdaging voor je lijf en hoofd. Daardoor train je je conditie en kracht terwijl je focust op je ademhaling en geniet van prachtige uitzichten. Ik (Aldine Burgman) neem je graag mee op verschillende wandelen, zowel in het dal als op hoogte in de Picos. Elke dag bied ik jullie een wandeling aan en je bepaalt zelf of je mee wilt.

Hoe helpt Yoga je wandelprestaties verbeteren?

Rekken, strekken, inspannen en ontspannen. Yoga is een prima voorbereiding op je wandeling. Je oefent balans, maar traint ook je spieren. Dat komt van pas tijdens lange wandelingen. Yoga helpt je wandelprestaties te verbeteren.

Yoga opent. Je voelt meer ruimte in je lijf en in je hoofd. Yogahoudingen verlichten spanning in schouders, nek, bekkengebied, borst, hart en longen. Omdat we zo veel zitten, gaat ons hele lijf vastzitten. Dat is met wandelen niet handig. Yoga zorgt voor meer lichaamsbewustzijn. Je houding verbetert en je gaat anders bewegen. Daarbij wordt je ademhaling dieper.

Het mooie aan Yoga is, iedereen kan het! Het gaat er namelijk helemaal niet om of je het goed kán. Je doet wat goed is voor jóu. Yoga nodigt uit te luisteren naar je lichaam, je grenzen te verkennen en ze te respecteren. Iets wat je ook kunt toepassen in je dagelijks leven.

De effecten van Yoga

  • Sterke spieren en botten;
  • Soepele gewrichten en elastisch bindweefsel;
  • Beter uithoudingsvermogen;
  • Bescherming tegen hart- en vaatziekten;
  • Een betere nachtrust;
  • Minder stress en meer rust;
  • Meer bewustwording.

Er zijn binnen Yoga verschillende stijlen en verschillende houdingen. Tijdens de yoga-wandel weken wordt door Joyce Kemper van Praktijk Sensus twee vormen van Yoga aangeboden:

Hatha yoga is een klassieke actieve vorm van yoga van al duizenden jaren oud. Op een vloeiende, natuurlijke wijze beweeg je je naar de houding. Zonder forceren. De lichamelijke prestatie is onbelangrijk. Je ademhaling ondersteunt je om enige tijd in de houding te blijven en eventuele spanning los te laten. Vervolgens neem je waar in rust wat de effecten zijn. Het maakt je bewust van lichaam, adem en geest en hoe ze verbonden zijn.

Yin yoga richt zich op de fascia (bindweefsel), gewrichten en de meridianen (energiebanen). Zodat deze kunnen herstellen en versterken en de energie weer kan stromen. In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Op lichamelijk & geestelijk niveau. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen.

De lessen zijn meestal morgens en ’s avonds, optioneel natuurlijk. Uitdagend, zowel lichamelijk als mentaal, maar zeker niet “zweverig”.

Deze groepsvakantie is met name bedoeld voor fitte mensen die houden van bewegen en dat graag combineren met ontspannende yoga. De nadruk zal deze week liggen op bergwandelen met Aldine en yoga met Joyce. Maar als je zin hebt kun je ook andere outdoor activiteiten doen zoals klettersteigen (via ferrata), canyoning, parapenten, paardrijden of kanoën. Of een massage nemen en lekker relaxen bij de finca of in het dorp. We bieden je deze accommodatie aan, begeleiden de wandelingen en yoga sessies en brengen de groep bij elkaar en verder maken we er met z’n allen wat leuks van!

Weersverwachting: zomers.

Wat heb je nodig?:

  • Een goede conditie
  • Goed basismateriaal (goede rugzak, wandelschoenen etc)
  • reis- en annuleringsverzekering

Kosten:

€895 per persoon,  1-persoonsbed in gedeelde kamer

€2400 per 3 personen in privékamer met een tweepersoonsbed en een éénpersoonsbed (eventueel opklapbed ipv tweepersoonsbed delen)

€1195 per persoon in 2 persoonsbed voor jezelf in privé kamer

€1900 per 2 personen, samen 2-persoonsbed in privé kamer

+ je eigen kosten voor bijv. eten/drinken, reis, gedeelde huurauto, materiaal, en eventuele gidsen voor als je bijv. wilt paardrijden, klimmen, parapenten etc. (reken gemiddeld €500 p.p. extra per persoon voor deze uitgaven, afhankelijk van eigen keuzes)

Aanmelden voor: 1 mei 2025 (o.b.v. wie ’t eerst komt ’t eerst maalt).

Op 18 mei is de kennismakingslunch in Zeist om elkaar vast een keer te ontmoeten.

Interesse? Stuur even een mailtje naar info@lafincaroja.nl met je naam en mobiele nummer, dan nemen we contact met je op. Of bel ons als je vragen hebt (06-52642159, Aldine) (06-xx Joyce)

Benieuwd naar je accommodatie? hier krijg je een idee van de appartementen en het terrein van de finca.

yoga wandel Spanje
yoga wandel week La Finca Roja